تولید محتوای الکترونیکی و کار با نرم افزارهای کاربردی

آموزش تولید محتوای الکترونیکی و نرم افزارهای کاربردی به صورت گام به گام

تولید محتوای الکترونیکی و کار با نرم افزارهای کاربردی

آموزش تولید محتوای الکترونیکی و نرم افزارهای کاربردی به صورت گام به گام

تولید محتوای الکترونیکی و کار با نرم افزارهای کاربردی


با سلام و احترام با توجه به سئوالات متعددی که پیرامون آتوران سازی و نرم افزارهای کاربردی جهت ساخت تولید محتوا توسط همکاران گرامی می شد بر آن شدم آموزش بعضی از نرم افزارهای کاربردی را برای همکاران و دانش آموزان عزیز تقدیم نمایم امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. با تشکر

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۱:۰۹ - آلپ صنعت
    عالی
نویسندگان
۲۴
آذر ۹۶

🌸🌸🌸🌺  به نام خداوند بخشاینده مهربان 🌺🌸🌸🌸

فصل جدید آموزش ساخت و تولید محتوا را دنبال می کنیم .

🌷🌿🌷آموزش مقدماتی استوری لاین 3 : 🌷🌿🌷

اما قبل از شروع باید با مفاهیم زیر آشنا شویم تا در فرآیند آموزش و طراحی با مشکلی روبرو نشویم .  به ترتیب به توضیح این مطالب می ‍ردازیم :

 قسمت اول: محتوای الکترونیکی چیست؟ 

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از تصاویر ، متون ، فیلم ها و صدا ها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است . البته می توان مجموعه ای تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جداگانه و هرکدام به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد .

منتها طبق نظریه ی هوش های چندگانه گاردنر  می دانیم که همه ی مخاطبان ما از یک شیوه برای یادگیری استفاده نمی کنند.

طبق آنچه گاردنر می گوید و نظریات سایر دانشمندان،  سه روش عمده ی یادگیری وجود دارد.

جنبشی

شنیداری

دیداری

استفاده از روش جنبشی برای آموزش الکترونیکی کار بسیار حرفه ای تری است که از مقوله ی مباحث سایت روش تدریس خارج است.استفاده از یادگیری جنبشی به همراه تلفیق سایر روش ها ،  اکنون در دانشکده های آموزش خلبان صورت میگیرید به این صورت که یک ماکت متحرک از هواپیما با تمام جزئیات ساخته می شود و دانشجوی خلبانی درون آن، شرایط یک پرواز واقعی را تجربه می کند.

اما ما در بسیاری از کلاس های امروزی می توانیم از دو روش شنیداری و دیداری به خوبی استفاده کنیم.

مسلما بکار گیری نرم افزار ها و فناوری های رایانه ای با توجه تنوع و گستردگی که دارند می توانند در ارائه ی بهتر و قوی تر محتوا های آموزشی بسیار موثر باشند .

 قسمت دوم: چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی : 


۱- جمع‌آوری محتوای آموزشی :

محتوا مهم‌ترین بخش یک درس‌افزار است . که شامل فیلم ، عکس ، صدا ، متن ، پویانمایی و … بوده و هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است . شما اگر قصد تولید یک نرم‌افزار آموزشی را داشته باشید بایستی ۵۰% زمان و انرژی خودتان رو صرف این مرحله کنید.

۲- آماده‌سازی محتوای جمع‌آوری‌شده :

بعدازاینکه محتوای اولیه‌ی شما آماده شد نمی‌توانید به همان صورت استفاده کنید بلکه ابتدا بایستی هرکدام از آن‌ها را با نرم افزار های ادیت ویرایش نموده و آماده ی استفاده در نرم افزار های اتوران ساز کنید. این مرحله ۲۰% وقت و انرژی شما را خواهد گرفت.

۳- طراحی گرافیکی صفحات :

این قسمت بعد از محتوا قابل لمس ترین قسمت یک نرم افزار است در واقع داشتن یک محتوای مناسب و کامل ، بدون توجه به رنگ آمیزی آن محتوا ! تاثیر پذیری و کاربر پسندی آن را به شدت کاهش می دهد . بنابراین طراحی گرافیکی صفحات به منظور نمایش محتوای تهیه شده می تواند منجر به ارائه ی اثر تاثیر گذار و موفقی خواهد بود. این قسمت هم ۲۰% اهمیت تولید محتوا را دارد.

۴- اتوران سازی :

شما تا به اینجای کار ۹۰% روند تولید محتوای خودتان را انجام داده اید . بسیاری از افراد تازه کار و مبتدی برعکس این فکر می کنند آنها باور دارند که بخش اعظم کار یک پروژه قسمت اتوران سازی آن است .

در حالی که بیشترین وقت یک محتوا ساز تهیه ی محتوا ، رنگ آمیزی محتوا و سپس تبدیل به اتوران است.


قسمت سوم: طراحی اولیه محتوای الکترونیکی

 

۱- روش طراحی خطی محتوای الکترونیکی

شما در این روش که اغلب برای مقالات و نوشته های طولانی استفاده می شود فهرست و یا منوی مطالب ندارید بلکه مقاله را صفحه اول شروع کرده و تا پایان آن با زدن کلید های back و next مرور می کنید . از این شیوه همچنین برای مشاهده ی چند تصویر که هر کدام در یک اسلاید و یا صفحه جای گرفته اند استفاده می شود.

عکس زیر یک طراحی خطی محتوای الکترونیکی را نشان می دهد.

۲- روش طراحی فهرستی محتوای الکترونیکی

در این روش برای مرور مطالب، به صفحه ای مراجعه می کنید که لیستی از مطالب در آنجا چیده شده اند و هر کدام از آن لیست ها به صفحه ی مربوط به آن مطلب لینک داده شده است . مثال کتاب و دفترچه ی تلفن مثال خوبی برای این گزینه است. در مدل کتاب، فهرست شما به گونه ای است که در هر بار استفاده از مطلب جدید باید به فهرست مطالب برگشته و عنوان مطلب جدید را انتخاب کنید ولی در حالت دفترچه تلفن شما در هر صفحه ای مطالب محتوایتان که باشید در همان لحظه امکان انتخاب مطالب دیگر وجود دارد. به تصاویر زیر توجه کنید.

۳- روش ترکیبی طراحی محتوای الکترونیکی

در این روش از ترکیب دو روش قبلی استفاده می شود فرض کنید یک محتوای الکترونیکی تولید کرده اید که شامل یک مقاله ی ۵ صفحه ای یک فیلم اموزشی و یک فلش بازی یا هر چیز دیگری است .

شما یک فهرستی با عناوین مقاله ، فیلم و فلش می سازید که با کلیک بر روی هرکدام از آنها به صفحه مربوط به نمایش مقاله ، فیلم و یا فلش رجوع می کند . صفحات فیلم و فلش که هر کدام شامل یک صفحه است به صورت ساده طراحی شده و فقط لینک برگشت به فهرست در درون اسلاید آنها ایجاد می شود ولی صفحه ای که مقاله قرار دارد خود شامل ۵ صفحه است . بنابراین برای صفحات مقاله از روش خطی استفاده می شود .

عکس زیر مدل فهرست ترکیبی را نشان میدهد.

برگرفته شده از سایت : http://raveshtadris.com/ (  محمد حافظی نژاد  )


یک محتوای الکترونیکی خوب محتوایی می باشد که ما را به هدف اصلی آموزش برساند.


الگوی عمومی طراحی آموزشی ADDIE

ما در اینجا روش سوم  ( روش ترکیبی ) تولید محتوا را با برنامه استوری لاین 3 دنبال می کنیم .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۴
محمدرضا رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی